ОЦІНКА ШКІЛЬНОЇ ТРИВОЖНОСТІ У ДІТЕЙ ІЗ ЗУБОЩЕЛЕПНИМИ АНОМАЛІЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1394.2025-1.7Ключові слова:
зубощелепні аномалії, тривожність, дітиАнотація
Вступ. За даними останніх досліджень, кількість дітей шкільного віку з високою тривожністю збільшується. У літературі останніх років зустрічаються дослідження, присвячені вивченню взаємозв’язку психоемоційного стану дітей та їхнього стоматологічного здоров’я. Зубний біль може впливати на емоційну стабільність дітей, порушення прикусу може бути пов’язане зі зниженням сприйнятої привабливості іншими та соціального визнання. Тому вивчення психоемоційного стану дітей зі стоматологічними захворюваннями, зокрема за наявності зубощелепних аномалій, є актуальною проблемою, розв’язання якої сприятиме розпрацюванню ефективних підходів до лікування та профілактики цієї патології у дітей і забезпечення високої якості життя. Мета дослідження. Оцінити шкільну тривожність у дітей із зубощелепними аномаліями. Матеріал та методи дослідження. Для оцінки шкільної тривожності нами проведено анкетування 222 дитини віком 6–11 років: 119 дітей із зубощелепними аномаліями (ЗЩА) становили основну групу, до групи порівняння увійшло 103 дитини без ЗЩА. Рівень загальної шкільної тривожності у обстежених дітей визначали за допомогою тесту шкільної тривожності Філіпса. Результати дослідження. Установлено, що у дітей із ЗЩА переважно спостерігали середній (46,01±2,37 %) та високий (36,06±2,26 %) рівні загальної шкільної тривожності. Із віком кількість дітей із ЗЩА з низьким рівнем загальної шкільної тривожності суттєво знижувалася (із 26,92±2,13 % у 6–8 років до 8,95±2,34 % у 9–12-років, р<0,05), а з високим – збільшувалася (із 28,84±2,21% у 6–8 років до 43,28±2,32% у 9–12 років, р<0,05). Також установлено, що низький рівень загальної шкільної тривожності виявлено в 1,26 рази меншої кількості хлопців із ЗЩА по відношенню до дівчат з ортодонтичною патологією (р>0,05), натомість кількість дівчат та хлопців із високим рівнем тривожності була майже однаковою (р>0,05). Висновки. Отже, отримані результати свідчать, що діти із ЗЩА виказують переважно середню та високу загальну шкільну тривожність. Таким чином, урахування психоемоційного стану дитини слугуватиме важливим елементом у досягненні ефективності стоматологічного лікування та профілактики, а також формуванні мотивації до збереження стоматологічного здоров’я та покращення якості життя.
Посилання
Халько М.С. Емпіричне дослідження переживання тривожності у дітей молодшого шкільного віку. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Т. 2. № 1. С. 139–143.
Поспелова І., Рамзіна О. Проблеми виникнення тривожності молодшого школяра в сучасній школі. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2021. Вип. 11. С. 156–166. https://doi.org/10.30970/PS.2021.11.20
Матвієнко О.В., Ведмеденко Н.О., Химич М.А. Особливості прояву тривожності у дітей молодшого шкільного віку в умовах війни. Освітньо-науковий простір. 2024. № 6(1). С. 76–85. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.6(1).2024.08
Бочаріна Н.О., Понзель Н.В. Особливості подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку засобами арттерапії. Перспективи та інновації науки. 2022. № 13(18). С. 586–599.
Смоляр Н.І., Стадник У.О., Дмишко Х.А., Лисак Т.Ю. Ураженість карієсом зубів у школярів із різним рівнем тривожності. Вісник проблем біології і медицини. 2014. Вип. 3. Т. 3(112). С. 313–316.
Каськова Л.Ф., Попик К.М., Уласевич Л.П., Коровіна Л.Д. Кореляційні зв’язки психоемоційного стану дітей із соціально-гігієнічними чинниками виникнення карієсу зубів. Український стоматологічний альманах. 2019. № 4. С. 57–62.
Дац В.В. Особливості стоматологічного статусу дітей із різними рівнями психічного здоров’я. Сучасна стоматологія. 2020. № 1. С. 74–77.
Luchynskyi М.А., Pyasetska L.V., Luchynska Yu.I., Basista А.S., Rozhko V.І. Indices of the dental caries intensity in individuals with different clinical variations of psychophysiological disadaptation. Journal of Education, Health and Sport. 2018. № 8 (4). Р. 446–50.
Gedenidze L., Tsitaishvili L., Parulava Sh. The link between oral diseases and psycho-emotional state of children in orphanages – a literature review. Translational and Clinical Medicine – Georgian Medical Journal. 2023. № 8 (1). Р. 22–25.
Guarnizo-Herreño C.C., Wehby G.L. Children’s dental health, school performance, and psychosocial well-being. J Pediatr. 2012. № 161 (6). Р. 1153–1159. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2012.05.025
Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник / уклад. М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. Вид. 2-е, випр. Ужгород : В-цтво Олександри Гаркуші, 2012. 616 с.
Смоляр Н.І., Федорів Я.М., Завойко Л.М. Методичні рекомендації по статистичній обробці. Львів, 1995. 17 с.