ГІГІЄНІЧНА ОЦІНКА ОСНОВНИХ РЕЖИМНИХ ЕЛЕМЕНТІВ НАВЧАЛЬНОЇ І ПОЗАНАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУЧАСНИХ СТУДЕНТІВ, ЯКІ ЗДОБУВАЮТЬ СПЕЦІАЛЬНОСТІ РЕАБІЛІТАЦІЙНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-9067-2024-28-7

Ключові слова:

студенти, реабілітація, адаптація, навчальна і позанавчальна діяльність, режимні елементи, гігієнічна оцінка

Анотація

Одним із найвагоміших чинників оцінки медико-соціальних умов життєдіяльності сучасних студентів є проведення гігієнічної оцінки основних режимних елементів повсякденної діяльності дівчат і юнаків, котрі навчаються, передусім у контексті того, що саме раціональний режим навчальної і позанавчальної діяльності є вихідної та обов’язковою ланкою формування здоров’ятвірного способу життя, важливим індикатором ступеня успішності перебігу процесів формування адаптаційних ресурсів організму. Метою дослідження є здійснення гігієнічної оцінки основних режимних елементів навчальної і позанавчальної діяльності сучасних студентів, які засвоюють спеціальності реабілітаційного профілю. Матеріал та методи. Наукова робота проводилася на базі ряду університетів м. Вінниці з використанням гігієнічних, медико-соціологічних і статистичних методів. Результати. Під час досліджень виявлено, що хоч переважаючою була частка даних, що виявляла тривалість навчальної діяльності у стінах університетів як таку, котра наближалася до нормативних значень, велика кількість дівчат і юнаків відзначались вираженим перевищенням рекомендованих величин. Результати оцінки основних режимних елементів повсякденної діяльності засвідчували незначне перебування студентів на свіжому повітрі, особливо в навчальні дні (переважно менше ніж 1 годину та від 1 до 2 годин), порушення з боку організації харчування і передусім високе поширення випадків дворазового харчування, низький рівень рухової активності (найбільш властивою була тривалість динамічного компоненту в добовому бюджеті часу в межах від 1 до 2 годин (35,5%) і тривалість динамічного компоненту в добовому бюджеті часу в межах від 2 до 3 годин (27,7%), переважно пасивний відпочинок між навчальними заняттями (властивий відповідно для 54,4% і 22,2% дівчат, що здобували спеціальності реабілітаційного фаху, та відповідно для 50,0% і 18,3% юнаків, що здобували спеціальності загальномедичного фаху), доволі однорідний зміст основних проблем, котрі виникали під час навчання, суттєво знижуючи його ефективність, переважно пов’язаний із почуттям постійної втоми, а також особистісними чинниками. Висновки. За результатами проведених досліджень встановлено, що спосіб життя, властивий для досліджуваних осіб, особливо для студентів, що здобувають спеціальності реабілітаційного фаху, не повною мірою відповідає встановленим вимогам, а отже, потребує певної корекції.

Посилання

Мороз В. М., Серебреннікова О. А., Cергета І. В., Стоян Н. В. Психофізіологічні та психогігієнічні основи ефективного використання здоров’язберігаючих технологій у закладах вищої освіти. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2021.208 с.

Полька Н. С., Сергета І. В. Актуальні проблеми психогігієни дітей і підлітків: шляхи та перспективи їх вирішення (огляд літератури і власних досліджень). Журнал НАМН України. 2012. № 18 (2). С. 223–236.

Сергета І. В., Бардов В. Г., Дреженкова І. Л., Панчук О. Ю. Гігієнічні нормативи рухової активності студентів закладів вищої медичної освіти та шляхи її оптимізації. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2020. 184 с.

Сергета І. В., Серебреннікова О. А., Стоян Н. В. та ін. Психогігієнічні принпипи використання здоров’язберігаючих технологій у сучасних закладах вищої освіти. Довкілля та здоров’я. 2022. № 2 (103). С. 32–41.

Сергета І. В., Браткова О. Ю., Серебреннікова О. А. Наукове обґрунтування гігієнічних принципів профілактики розвитку донозологічних зрушень у стані психічного здоров’я учнів сучасних закладів середньої освіти (огляд літератури і власних досліджень). Журнал НАМН України. 2022. Т. 28, № 1. С. 306–326. http://doi.org/10/37621|JNAMSU-2022-1-2.

Bedewy D., Gabriel A. The development and psychometric assessment of a scale to measure the severity of examination anxiety among undergraduate university students. International Journal of Educational Psychology. 2013. № 2. Р. 81–104. https://doi.org/10.1177/205510291559671.

Collie R. J., Holliman A. J., Martin A. J. Adaptability, engagement, and academic achievement at university. Educ. Psychol. 2017. № 37. Р. 632-647. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1231296.

Makarov S. Yu., Stoyan N. V., Serheta I. V. et al. Peculiarities of the interaction of the indicators of psychophysiological adaptation of modern students in the context of the effective monitoring of individual health of young women and young men. Wiadomości Lekarskie. 2019, tom LXXII, nr 5 cz II. Р. 1053–1058.

Holliman A., Waldeck D., Jay B. et al. Adaptability and social support: examining links with psychological wellbeing among UK students and non-students. Front. Psychol. 2021. № 12. 636520. https://doi: 10.3389/fpsyg.2021.636520.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30