ДОСВІД ПРОВЕДЕННЯ «УРОКІВ СТОМАТОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я» ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ СКЛАДНИК САНІТАРНО-ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Н.Л. Чухрай
  • У.О. Стадник
  • О.В. Єзерська

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1394.2024-2.8

Ключові слова:

стоматологічне здоров’я, санітарно-освітня робота, діти

Анотація

Відомо, що гігієна порожнини рота є одним із найбільш доступних та ефективних засобів профілактики захворювань порожнини рота, одним із аспектів якої є санітарно-освітня робота. З огляду на це у Львівському національному медичному університеті імені Данила Галицького колективом авторів розроблено, запроваджено та апробовано регіональну програму «Дітям Львівщини – стоматологічне здоров’я», основою якої є проведення «Уроків стоматологічного здоров’я» для різних вікових груп населення України. У 2020 році назву програми змінено на «Стоматологічне здоров’я – дітям України». У 2009–2023 роках було проведено велику кількість планових «Уроків стоматологічного здоров’я» за участю студентів-стоматологів, лікарів-інтернів, лікарів-ординаторів та викладачів стоматологічних кафедр та ін. Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького. Особлива увага у програмі приділяється дітям, які опинились у важких життєвих обставинах, та їхнім опікунам, таким як: соціально незахищені, діти-сироти, діти, позбавлені батьківської опіки, діти з неблагополучних і малозабезпечених сімей, діти з особливими потребами, багатодітні сім’ї, а на сьогодні діти військовослужбовців, Героїв України та діти з внутрішньо переміщених сімей тощо. Під час «Уроків стоматологічного здоров’я», які проводяться відповідно до вікової категорії слухачів та проходять у форматі лекторію і практичної частини, ми розповідаємо та навчаємо правил щоденної гігієни та догляду за порожниною рота, на муляжах відпрацьовуємо мануальні навички, розповідаємо про шкідливі звички та їх вплив на організм людини, відповідаємо на запитання, залишаємо пам’ятки-подарунки для контролю і засвоєння знань та вмінь. Контроль ефективності проведення «Уроків стоматологічного здоров’я» відбувається за допомогою пасивних методів дослідження, а саме анкетування слухачів «Уроку стоматологічного здоров’я», а також вихователів, учителів дошкільних та шкільних навчальних закладів, викладачів ВНЗ та інших навчальних закладів. Таким чином, збереження стоматологічного здоров’я та покращення гігієнічного стану порожнини рота шляхом проведення гігієнічного навчання, мотивації і виховання слухачів є одним з провідних напрямів профілактики стоматологічних захворювань. Водночас оптимальним вирішенням проблеми гігієнічного навчання та виховання є проведення «Уроків стоматологічного здоров’я» серед організованих груп населення та видання науково-популярної літератури, адаптованої для різної вікової аудиторії з різним соціальним статусом.

Посилання

Ященко Л.В. Здоров’я дітей – багатство нації : навчально-методичний посібник. Харків : ВГ «Основа». 2015. 126 с.

Корінчак Л.М. Збереження здоров’я – основна глобальна проблема сьогодення. Матеріали XII Міжнародної науково-практичної інтернет- конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації». Збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький. 2016. № 12. С. 334–336.

Оксютенко О.В. Здоров’я молоді – запорука нашого майбутнього. Медсестринство. 2015. № 4. С. 8-10.

Майданник В.Г., Хайтович М.В., Павлишин Г.А. та ін. Поширеність надлишкової маси тіла та підвищеного артеріального тиску серед школярів різних регіонів України. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2013. Т. 3, № 1. С. 33–39.

Габорець Ю.Ю., Дудіна О.О. Динаміка захворюваності дитячого населення України в регіональному аспекті та поширеності між ними хвороб. Україна. Здоров’я нації. 2017. № 4. С. 18–28.

Неділько В.П., Руденко С.А., Пінчук Л.П. Здоров’я дітей шкільного віку та проблемні питання його покращення. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2017. Т. 11. № 2. С. 5–9.

Няньковський С.Л., Яцула М.С., Чикайло М.І. та ін. Стан здоров’я школярів в Україні. Здоров’я дитини. 2012. № 5(40). С. 109–114.

Романенко С.Ю., Базілевич А.М. Оцінка фізичної активності та здоров’я дітей у м. Києві. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2017. Т.11. № 2. С. 42–46.

Хоменко Л.О., Остапко О.І., Біденко Н.В., Голубєва І.М. Вплив навколишнього середовища на стоматологічне здоров’я дітей України. Медична наука України. 2016. Т. 12, № 1–2. С. 50–57.

Каськова Л.Ф., Мандзюк Т.Б., Уласевич Л.П., Андріянова О.Ю., Янко Н.В. Порівняльна характеристика показників карієсу у дітей різного шкільного віку. Буковинський медичний вісник. 2019. Т. 23. № 2. С. 10–15.

Зюзін В.О., Черно С.В., Френкель Ю.Д., Зюзін Д.В., Мунтян Л.Я. Сучасні аспекти захворюваності гінгівітом та пародонтитом дітей та підлітків України, ефективність лікування та профілактики. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022. Т. 2. № 36. С. 150–159.

Руда І.В., Попова О.І. Епідеміологія карієсу зубів у дітей віком 5–7 років м. Вінниці. Вісник проблем біології і медицини. 2014. Вип. 2. Т. 2. С. 126–129.

Янчук А.О., Скиба В.Я., Катеринчук І.П., Кузніченко С.О., Скиба О.В. Епідеміологічні дослідження та моніторинг стоматологічної захворюваності у дітей України. Світ Медицини та Біології. 2019. № 2 (68). С. 154–158.

Змарко Ю.К. Клінічно-патогенетичне обґрунтування використання нанотехнологічного гелю у комплексному лікуванні дітей із хронічним катаральним гінгівітом : автореферат. Львів : Львів. нац. мед. ун-т ім. Данила Галицького. 2018. 20 c.

Рубан О.І., Ященко Ю.Б. Наукове обґрунтування функціональної моделі профілактики стоматологічних захворювань серед дорослого населення. Український стоматологічний альманах. 2023. № 2. С. 35–41.

The Seventy-fourth World Health Assembly (WHA 74.5 (31 May 2021). Oral health. URL: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA74/A74 _R5-en.pdf.

The General Assembly on the prevention and control of noncommunicable diseases. World Health Organization. EXECUTIVE BOARD 150th session. 11 January 2022. URL: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB150/B150_7-en.pdf.

Мочалов Ю.О., Розлуцька Г.М., Розлуцька В.З. Дослідження рівня санітарно-гігієнічних знань батьків з питань профілактики карієсу зубів у дітей початкових класів шкіл м. Ужгород. Новини медицини та фармації. 2015. № 15 (558). С. 18.

Лагода Л.С. Гігієнічний стан порожнини рота в дітей, які проживають у різних екологічних умовах. Клiнiчна стоматологія. 2018. № 2. С. 76–81.

Каськова Л.Ф., Попик К.М., Уласевич Л.П., Ващенко І.Ю., Бережна О.Е. Вікові особливості стану гігієни порожнини рота в дітей шкільного віку. Український стоматологічний альманах. 2019. № 2. С. 70–74.

Удод О.А., Яковлева Н.М., Волошин В.О., Солодка М.М. Гігієна порожнини рота та гігієнічні навички у дітей шкільного віку. Colloquium-journal. 2020. № 22 (74). С. 45–47.

Чухрай Н.Л., Фур М.Б., Дубецька-Грабоус І.С., Лесіцький М.Ю. Гігієна порожнини рота у дітей із зубощелепними аномаліями. Вісник стоматології. 2019. Т. 107, № 2. С. 62–65. doi: 10.35220/2078-8916-2019-32-2-62-65.

Damle S.G., Patil A., Jain S., Damle D., Chopal N. Effectiveness of supervised toothbrushing and oral health education in improving oral hygiene status and practices of urban and rural school children: A comparative study. J Int Soc Prev Community Dent. 2014 Sep; 4(3): 175–81. doi: 10.4103/2231-0762.142021.

Aleksejūnienė J., Brukienė V., Džiaugyte L., Pečiulienė V., Bendinskaitė R. A theory-guided school-based intervention in order to improve adolescents’ oral self-care: a cluster randomized trial. Int J Paediatr Dent. 2016 Mar; 26(2): 100–9. doi: 10.1111/ipd.12164.

Soltani R., Sharifirad G., Mahaki B., Ali Eslami A. The Effect of Oral Health Educational Intervention Program among Mothers of Children aged 1–6, Based on the Theory of Planned Behavior. J Dent (Shiraz). 2020; 21(4): 292–9. doi: 10.30476/DENTJODS.2020.81811.0.

Bramantoro T., Santoso C.M.A., Hariyani N., Setyowati D., Zulfiana A.A., Nor N.A.M., Nagy A., Pratamawari D.N.P., Irmalia W.R. Effectiveness of the school-based oral health promotion programmes from preschool to high school: A systematic review. PLoS One. 2021 Aug 11; 16(8): e0256007. doi: 10.1371/journal.pone.0256007.

Чугу Т.В., Попова О.І., Руда І.В. Досвід проведення «Уроків здоров’я» для дітей дошкільного, молодшого та середнього шкільного віку м. Вінниці в рамках системи комплексної профілактики захворювань твердих тканин зубів. Вісник стоматології. 2012. № 4. С. 113–115.

Мандзюк Т.Б. Особливості формування навичок гігієни ротової порожнини у дітей шкільного віку в умовах карантину. The Scientific Heritage. 2021. № 69. С. 25–27.

Смоляр Н.І., Єзерська О.В., Стадник У.О., Чухрай Н.Л. Уроки здоров’я як форма впровадження санітарно-просвітньої роботи серед дітей різного віку. Профілактична та дитяча стоматологія. 2010. № 1(2). С. 16–22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-27

Як цитувати

Чухрай, Н., Стадник, У., & Єзерська, О. (2024). ДОСВІД ПРОВЕДЕННЯ «УРОКІВ СТОМАТОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я» ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ СКЛАДНИК САНІТАРНО-ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ. Via Stomatologiae, 1(2), 66–77. https://doi.org/10.32782/3041-1394.2024-2.8

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЯ СТОМАТОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ