EXPERIENCE IN CONDUCTING “DENTAL HEALTH LESSONS” AS AN INTEGRAL PART OF HEALTH COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1394.2024-2.8Keywords:
stomatological health, sanitary and educational work, childrenAbstract
It is known that oral hygiene is one of the most accessible and effective means of preventing diseases of the oral cavity, one of the aspects of which is sanitary and educational work. With this in mind, a team of authors has developed, implemented and tested the regional program ‟Stomatological Health – for the Children of Lviv” at the Danylo Halytskyi Lviv National Medical University, the basis of which is the holding of ‟Stomatological Health Lessons” for different age groups of the population of Ukraine. In 2020, the name of the program was changed to: ‟Stomatological health – for the children of Ukraine”. In the years 2009–2023, many planned of ‟Stomatological Health Lessons” were held with the participation of dental students, interns, resident doctors and teachers of Stomatological Departments, etc. at Danylo Halytskyi National Medical University. The program pays special attention to children who find themselves in difficult life circumstances and their guardians: socially vulnerable, orphans, children deprived of parental care, children from disadvantaged and low-income families, children with special needs, large families, and today, children of military personnel, Heroes of Ukraine and children from internally displaced families, etc. During ‟Stomatological Health Lessons”, which are held according to the age category of the students and take place in the format of a lecture and a practical part, we teach the rules of daily hygiene and care of the oral cavity, practice manual skills on dummies, talk about bad habits and their impact on the human body, answer questions, and leave souvenirs-gifts for control and assimilation of knowledge and skills. Control of the effectiveness of the ‟Stomatological Health Lessons” is carried out with the help of passive research methods, namely, surveying the participants of the ‟Stomatological Health Lesson”, as well as educators, teachers of preschool and school educational institutions, and teachers of universities and other educational institutions. Thus, preservation of dental health and improvement of the hygienic condition of the oral cavity by conducting hygienic training and education of students is one of the leading directions of prevention of dental diseases. At that time, the optimal solution to the problem of hygienic education and upbringing is the holding of ‟Stomatological Health Lessons” among organized groups of the population and the publication of popular science literature adapted for different age audiences with different social status.
References
Ященко Л.В. Здоров’я дітей – багатство нації : навчально-методичний посібник. Харків : ВГ «Основа». 2015. 126 с.
Корінчак Л.М. Збереження здоров’я – основна глобальна проблема сьогодення. Матеріали XII Міжнародної науково-практичної інтернет- конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації». Збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький. 2016. № 12. С. 334–336.
Оксютенко О.В. Здоров’я молоді – запорука нашого майбутнього. Медсестринство. 2015. № 4. С. 8-10.
Майданник В.Г., Хайтович М.В., Павлишин Г.А. та ін. Поширеність надлишкової маси тіла та підвищеного артеріального тиску серед школярів різних регіонів України. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2013. Т. 3, № 1. С. 33–39.
Габорець Ю.Ю., Дудіна О.О. Динаміка захворюваності дитячого населення України в регіональному аспекті та поширеності між ними хвороб. Україна. Здоров’я нації. 2017. № 4. С. 18–28.
Неділько В.П., Руденко С.А., Пінчук Л.П. Здоров’я дітей шкільного віку та проблемні питання його покращення. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2017. Т. 11. № 2. С. 5–9.
Няньковський С.Л., Яцула М.С., Чикайло М.І. та ін. Стан здоров’я школярів в Україні. Здоров’я дитини. 2012. № 5(40). С. 109–114.
Романенко С.Ю., Базілевич А.М. Оцінка фізичної активності та здоров’я дітей у м. Києві. Міжнародний журнал педіатрії, акушерства і гінекології. 2017. Т.11. № 2. С. 42–46.
Хоменко Л.О., Остапко О.І., Біденко Н.В., Голубєва І.М. Вплив навколишнього середовища на стоматологічне здоров’я дітей України. Медична наука України. 2016. Т. 12, № 1–2. С. 50–57.
Каськова Л.Ф., Мандзюк Т.Б., Уласевич Л.П., Андріянова О.Ю., Янко Н.В. Порівняльна характеристика показників карієсу у дітей різного шкільного віку. Буковинський медичний вісник. 2019. Т. 23. № 2. С. 10–15.
Зюзін В.О., Черно С.В., Френкель Ю.Д., Зюзін Д.В., Мунтян Л.Я. Сучасні аспекти захворюваності гінгівітом та пародонтитом дітей та підлітків України, ефективність лікування та профілактики. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022. Т. 2. № 36. С. 150–159.
Руда І.В., Попова О.І. Епідеміологія карієсу зубів у дітей віком 5–7 років м. Вінниці. Вісник проблем біології і медицини. 2014. Вип. 2. Т. 2. С. 126–129.
Янчук А.О., Скиба В.Я., Катеринчук І.П., Кузніченко С.О., Скиба О.В. Епідеміологічні дослідження та моніторинг стоматологічної захворюваності у дітей України. Світ Медицини та Біології. 2019. № 2 (68). С. 154–158.
Змарко Ю.К. Клінічно-патогенетичне обґрунтування використання нанотехнологічного гелю у комплексному лікуванні дітей із хронічним катаральним гінгівітом : автореферат. Львів : Львів. нац. мед. ун-т ім. Данила Галицького. 2018. 20 c.
Рубан О.І., Ященко Ю.Б. Наукове обґрунтування функціональної моделі профілактики стоматологічних захворювань серед дорослого населення. Український стоматологічний альманах. 2023. № 2. С. 35–41.
The Seventy-fourth World Health Assembly (WHA 74.5 (31 May 2021). Oral health. URL: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA74/A74 _R5-en.pdf.
The General Assembly on the prevention and control of noncommunicable diseases. World Health Organization. EXECUTIVE BOARD 150th session. 11 January 2022. URL: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB150/B150_7-en.pdf.
Мочалов Ю.О., Розлуцька Г.М., Розлуцька В.З. Дослідження рівня санітарно-гігієнічних знань батьків з питань профілактики карієсу зубів у дітей початкових класів шкіл м. Ужгород. Новини медицини та фармації. 2015. № 15 (558). С. 18.
Лагода Л.С. Гігієнічний стан порожнини рота в дітей, які проживають у різних екологічних умовах. Клiнiчна стоматологія. 2018. № 2. С. 76–81.
Каськова Л.Ф., Попик К.М., Уласевич Л.П., Ващенко І.Ю., Бережна О.Е. Вікові особливості стану гігієни порожнини рота в дітей шкільного віку. Український стоматологічний альманах. 2019. № 2. С. 70–74.
Удод О.А., Яковлева Н.М., Волошин В.О., Солодка М.М. Гігієна порожнини рота та гігієнічні навички у дітей шкільного віку. Colloquium-journal. 2020. № 22 (74). С. 45–47.
Чухрай Н.Л., Фур М.Б., Дубецька-Грабоус І.С., Лесіцький М.Ю. Гігієна порожнини рота у дітей із зубощелепними аномаліями. Вісник стоматології. 2019. Т. 107, № 2. С. 62–65. doi: 10.35220/2078-8916-2019-32-2-62-65.
Damle S.G., Patil A., Jain S., Damle D., Chopal N. Effectiveness of supervised toothbrushing and oral health education in improving oral hygiene status and practices of urban and rural school children: A comparative study. J Int Soc Prev Community Dent. 2014 Sep; 4(3): 175–81. doi: 10.4103/2231-0762.142021.
Aleksejūnienė J., Brukienė V., Džiaugyte L., Pečiulienė V., Bendinskaitė R. A theory-guided school-based intervention in order to improve adolescents’ oral self-care: a cluster randomized trial. Int J Paediatr Dent. 2016 Mar; 26(2): 100–9. doi: 10.1111/ipd.12164.
Soltani R., Sharifirad G., Mahaki B., Ali Eslami A. The Effect of Oral Health Educational Intervention Program among Mothers of Children aged 1–6, Based on the Theory of Planned Behavior. J Dent (Shiraz). 2020; 21(4): 292–9. doi: 10.30476/DENTJODS.2020.81811.0.
Bramantoro T., Santoso C.M.A., Hariyani N., Setyowati D., Zulfiana A.A., Nor N.A.M., Nagy A., Pratamawari D.N.P., Irmalia W.R. Effectiveness of the school-based oral health promotion programmes from preschool to high school: A systematic review. PLoS One. 2021 Aug 11; 16(8): e0256007. doi: 10.1371/journal.pone.0256007.
Чугу Т.В., Попова О.І., Руда І.В. Досвід проведення «Уроків здоров’я» для дітей дошкільного, молодшого та середнього шкільного віку м. Вінниці в рамках системи комплексної профілактики захворювань твердих тканин зубів. Вісник стоматології. 2012. № 4. С. 113–115.
Мандзюк Т.Б. Особливості формування навичок гігієни ротової порожнини у дітей шкільного віку в умовах карантину. The Scientific Heritage. 2021. № 69. С. 25–27.
Смоляр Н.І., Єзерська О.В., Стадник У.О., Чухрай Н.Л. Уроки здоров’я як форма впровадження санітарно-просвітньої роботи серед дітей різного віку. Профілактична та дитяча стоматологія. 2010. № 1(2). С. 16–22.