ВІДВІДУВАЧІ ЗАКЛАДІВ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я – ЦЕ ХВОРІ, ПАЦІЄНТИ, КЛІЄНТИ ЧИ СПОЖИВАЧІ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ?
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1394.2025-2.6Ключові слова:
лікар, пацієнт, клієнт, споживач, медичні послугиАнотація
Вступ. Актуальність дослідження науково-понятійного наповнення термінів «пацієнт», «клієнт», «хворий» підтверджується необхідністю уніфікації всіх видів медичної документації. Доцільним є також упорядкування та унормування її ключового елемента – української медичної термінології. Мета цієї аналітичної проблемної статті – з’ясувати зміст понять, а також значення і правила вживання термінів, що визначають статус відвідувачів закладів охорони здоров’я. Матеріалами для дослідження були нормативно-директивні, медико-технологічні документи, медична облікова документація, а також публікації з PubMed, індексовані в наукометричних базах даних. Термін «пацієнт» характеризує особу як учасника правовідносин з будь-яким суб’єктом системи охорони здоров’я, тоді як термін «хворий» характеризує лише стан здоров’я особи. Хоча поняття «хворий» і «пацієнт» є різноплановими за змістом, у деяких первинних облікових документах дотепер можна зустріти поєднання термінів «пацієнт –хворий». Аналіз змістового наповнення терміна «клієнт» показав, що цим терміном визначається фізична або юридична особа (тоді як пацієнтом може бути лише фізична особа), яка користується будь-якими послугами на підставі усної або письмової домовленості. У законодавстві України вживається також термін «споживач медичної послуги» стосовно будь-якої особи, яка здійснила відповідальний вибір місця і способу отримання такої послуги. Проблема єдності термінології, що використовується в усіх галузях охорони здоров’я, набула в останні роки особливого значення. Власне тому, на нашу думку, й необхідно оновлювати та поширювати науково-довідкові видання, які допомагають уніфікації української медичної термінології. Хвора людина набуває статусу «пацієнта» тоді, коли вступає у правові відносини із закладом охорони здоров’я. За таких же умов фізична особа без захворювання також може набути статусу «пацієнта» або «споживача медичної послуги». Терміном «клієнт» визначається фізична або юридична особа, яка користується медичними послугами на підставі усної або письмової домовленості. Споживачем медичних послуг може бути особа, яка водночас є і хворим, і пацієнтом, і клієнтом. Вживання всіх згаданих термінів у медичній документації не відповідає вимогам однозначності, радше – засадам синонімічності.
Посилання
Пасько М.І. Суб’єкт медичної сфери: пацієнт, клієнт, споживач медичних послуг. Економіка та суспільство. 2017. № 9. С. 291–301.
Jain S. Individuals are Consumers and How They Navigate the Health System Varies. The Compass. 2022. URL: https://www.trillianthealth.com/market-research/studies/individuals-are-consumers-andhow-they-navigate-the-health-system-varies
Vigario P. Patients as consumers are changing the health care industry. 2023. URL: https://www.contemporaryobgyn.net/view/patients-as-consumersare-changing-the-health-care-industry
Catapan S., Sazon H., Zheng S., Gallegos-Rejas V., Mendis R., Santiago P. Kelly J. A systematic review of consumers’ and healthcare professionals’ trust in digital healthcare. npj Digit Med. 2025; 8(115).
Дроздова О. Щодо питання про зміст поняття «пацієнт». Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна Серія Право. 2015. № 1151(19). С. 189–193.
Проблеми регулювання якості медичної допомоги в Україні та основні напрями їх вирішення / К.О. Толстанов та ін. Медичні перспективи. 2022. № 27(1). С. 166–73.
Ковальський В. «У відносинах медичного права є багато нюансів, але немає клієнтів. Є лікар і пацієнт…» Юридичний вісник України. 2023. URL: https://lexinform.com.ua/v-ukraini/u-vidnosynah-medychnogo-prava-ye-bagato-nyuansiv-ale-nemaye-kliyentiv-ye-likar-i-patsiyent/
Моніторинг якості оформлення медичної документації випускниками-стоматологами / О.В. Рибалов та ін. Буковинський медичний вісник. 2020. № 21(1(93)). С. 222–226.
Kolář J, Ambrus T. The role of individuals receiving health care – terminological notes. Ces a Slov Farm. 2022; 71(1): 13–9.
Андрійчук Б. Вживання дефініцій «пацієнт», «клієнт» та «хворий» в Україні. Сучасні оздоровчо-реабілітаційні технології : матеріали ІІ Регіональної науково-практичної конференції молодих учених. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2021. С. 8–10.
Нижник А. Форми первинної облікової документації стоматології: як вести та скільки зберігати. Медична справа. Експертус. 2025. URL: https://medplatforma.com.ua/article/2355-medichna-dokumentatsya-stomatologchnogo-zakladu-perelk-form#ancex0
Державний експертний центр МОЗ України. Реєстр медико-технологічних документів. 2019. URL: https://www.dec.gov.ua/mtd/home/
Капітан О. Проблеми та напрями удосконалення національного законодавства у сфері охорони здоров’я. Вісник Національного університету Львівська політехніка Серія : Юридичні науки. 2022. № 3(32). С. 128–134.
Стандартизація в галузі охорони здоров’я України / В.Г. Лівінський та ін. Ukr J Mil Med. 2022. № 3(3). С. 5–16.
Кордіяк А.Ю., Братусь-Гриньків Р.Р. Застосування топографічно-функціональної схеми для реєстрації даних обстеження пацієнтів з поодиноко збереженими зубами на нижній щелеп. Via Stomatol. 2024. № 1(1). С. 41–49.
Word Stat User’s Guide: Provalis Research. 297 p. 2021. URL: https://provalisresearch.com/Documents/WordStat9.pdf
Gabay G., Gere A., Zemel G., Moskowitz H. Personalized Communication with Patients at the Emergency Department-An Experimental Design Study. J Pers Med. 2022; 12(10): 1542.
Ko S., Kim K., Kaptchuk T., Napadow V., Kuo B., Gerber J., Ha N., Lee J., Kelley J. Park J. Influence of patient-clinician relationship style on acupuncture outcomes in functional dyspepsia: A multi-site randomized controlled trial in Korea. Patient Educ Couns. 2024; 121: 108–33.
Zhou Q., He H., Li Q., Zhao J., Wang L., Luo Z., Wang X. Chen Y. Patient and public involvement in systematic reviews: frequency, determinants, stages, barriers, and dissemination. J Clin Epidemiol. 2024; 170: 111356.
МОЗ України. МОЗ скасувало морально застаріліформи первинної облікової документації. 2018. URL: https://moz.gov.ua/uk/moz-skasuvalo-moralno-zastarili-formi-pervinnoi-oblikovoi-dokumentacii
Медична справа. Експертус. Звітність стоматологічних закладів. 2025. URL: h t t p s : / / m e d p l a t f o r m a . c o m . u a / a r t i cle/2371-zvtnst-stomatologchnih-zakladv
Kadaei M. 10 Differences Between a Client and a Patient. Ambula. 2024. URL: https://www.ambula.io/10-differences-between-a-client-and-a-patient/
Lloyd C., King R., Bassett H., Sandland S., Savige G. Patient, Client or Consumer? A Survey of Preferred Terms. Australas Psychiatry. 2021; 9(4): 321–4.
Вахненко О.М. Робота групи експертів МОЗ України за стоматологічними напрямами та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги. Oral Gen Heal. 2022. № 3(4). С. 48–51.
Nova Scotia Dental Assotiation. Patient Communications: A Guide for Dentists. 2020. URL: https://www.cda-adc.ca/_files/practice/practice_management/patient_communications/guides/dentalguide-ns.pdf
Мазур І.П., Лехан В.М., Рибачук А.В. Трансформації стоматологічної галузі за період незалежності України та їх вплив на доступність стоматологічної допомоги. Медичні перспективи. 2022. № 27(1). С. 184–192.
Професійна комунікація. Протоколи спілкування «лікар–пацієнт» / О.П. Рогачевський та ін. Олді+. 2024. 150 p.
Green C., Elwyn R., Hill N., Johnston-Ataata K., Kokanović R., Maylea C., McLoughlan G., Roberts R., Thomas S. A critical review of research into mental health consumers’ perspectives on their physical health: Is there an absence of consumers in the design, conduct, analysis and reporting of this research? Front Public Heal. 2023; 10: 982339.
Fuller K., Bekiesz B. Patients are not customers. Here’s why. MDlLnx. 2023. URL: https://www.mdlinx.com/article/patients-are-not-customers-here-s-why/1XgxEIbP3KRMf6mDc7U6ve
Chiariello A. Patients as ‘Consumers’ and ‘Customers’: How Can Health Care Meet Their Growing CX Demands. 2021. URL: https://www.nice.com/blog/patients-as-consumers-and-customers-how-canhealth-care-meet-their-growing-cx-demands
Dike C. Patients, Clients, Consumers, and Customers. Psychiatr News. 2025; 60(4). https://doi.org/10.1176/appi.pn.2025.04.4.27.
Jongsma K.R., Bekker M.N., Haitjema S., Bredenoord A.L., Jongsma K.R., Bekker M.N., Haitjema S., Bredenoord A.L. How digital health affects the patientphysician relationship: An empirical-ethics study into the perspectives and experiences in obstetric care. Pregnancy Hypertens. 2021; 25: 81–6.
Buchter J., Cordina J., Lee M. Driving growth through consumer centricity in healthcare. 2023. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/healthcare systems and services/ourinsights/driving growth through consumer centricity in healthcare/driving-growth-through-consumercentricity-in-healthcare.pdf
Costa D., Mercieca-Bebber R., Tesson S., Seidler Z., Lopez A. Patient, client, consumer, survivor or other alternatives? A scoping review of preferred terms for labelling individuals who access healthcare across settings. BMJ Open. 2019; 7(9(3)).
Fischer M.W., Johnson-Kwochka A.V., Firmin R.L., Sheehan L., Corrigan P., Salyers M.. Patient, Client, Consumer, or Service User? An Empirical Investigation Into the Impact of Labels on Stigmatizing Attitudes. Psychiatr Rehabil J. 2020; 43(3): 197–204.
Trinh S., Skoll D., Saxon L.A. Health Care 2025: How Consumer-Facing Devices Change Health Management and Delivery. J Med Internet Res. 2025; 27: e60766.
Dunne M.P., Nguyen M.P., Tariq A., Hinchcliff R. Why do consumers choose private over public health services? Reflective accounts of health providers in Vietnam. BMC Heal Serv Res. 2023; 23(1): 900.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





