ARE VISITORS TO HEALTHCARE FACILITIES SICK PERSONS, PATIENTS, CLIENTS OR CONSUMERS OF MEDICAL SERVICES?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1394.2025-2.6

Keywords:

doctor, patient, client, consumer, medical services

Abstract

Introduction. The relevance of the study of the scientific and conceptual content of the terms “patient”, “client”, “sick” is confirmed by the need to unify all types of medical documentation. It is also advisable to organize and standardize its key element – Ukrainian medical terminology. The purpose of this analytical problem article is to clarify the content of the concepts, as well as the meaning and rules for using terms that determine the status of visitors to healthcare institutions. The materials for the study were regulatory and directive, medical and technological documents, medical accounting documentation, as well as publications from PubMed, indexed in scientific abstract and citation databases. The term “patient” characterizes a person as a participant in legal relations with any subject of the healthcare system, while the term “sick” characterizes only the state of health of a person. Although the concepts of “sick” and “patient” are diverse in meaning, in some primary accounting documents one can still find a combination of the terms “patient” and “sick”. An analysis of the semantic content of the term “client” showed that this term defines an individual or legal entity (while only an individual can be a patient) who uses any services on the basis of an oral or written agreement. The legislation of Ukraine also uses the term “consumer of medical services” in relation to any person who has made a responsible choice of the place and method of receiving such a service. The problem of the unity of terminology used in all branches of healthcare has acquired particular importance in recent years. That is why, in our opinion, it is necessary to update and disseminate scientific and reference publications that help unify Ukrainian medical terminology. A sick person acquires the status of a “patient” when he enters into legal relations with a healthcare institution. Under the same conditions, an individual without a disease can also acquire the status of a “patient” or “consumer of medical services”. The term “client” is defined as an individual or legal entity who uses medical services on the basis of an oral or written agreement. A consumer of medical services can be a person who is simultaneously a sick person, a patient, and a client. The use of all the mentioned terms in medical documentation does not meet the requirements of unambiguousness, but rather the principles of synonymy.

References

Пасько М.І. Суб’єкт медичної сфери: пацієнт, клієнт, споживач медичних послуг. Економіка та суспільство. 2017. № 9. С. 291–301.

Jain S. Individuals are Consumers and How They Navigate the Health System Varies. The Compass. 2022. URL: https://www.trillianthealth.com/market-research/studies/individuals-are-consumers-andhow-they-navigate-the-health-system-varies

Vigario P. Patients as consumers are changing the health care industry. 2023. URL: https://www.contemporaryobgyn.net/view/patients-as-consumersare-changing-the-health-care-industry

Catapan S., Sazon H., Zheng S., Gallegos-Rejas V., Mendis R., Santiago P. Kelly J. A systematic review of consumers’ and healthcare professionals’ trust in digital healthcare. npj Digit Med. 2025; 8(115).

Дроздова О. Щодо питання про зміст поняття «пацієнт». Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна Серія Право. 2015. № 1151(19). С. 189–193.

Проблеми регулювання якості медичної допомоги в Україні та основні напрями їх вирішення / К.О. Толстанов та ін. Медичні перспективи. 2022. № 27(1). С. 166–73.

Ковальський В. «У відносинах медичного права є багато нюансів, але немає клієнтів. Є лікар і пацієнт…» Юридичний вісник України. 2023. URL: https://lexinform.com.ua/v-ukraini/u-vidnosynah-medychnogo-prava-ye-bagato-nyuansiv-ale-nemaye-kliyentiv-ye-likar-i-patsiyent/

Моніторинг якості оформлення медичної документації випускниками-стоматологами / О.В. Рибалов та ін. Буковинський медичний вісник. 2020. № 21(1(93)). С. 222–226.

Kolář J, Ambrus T. The role of individuals receiving health care – terminological notes. Ces a Slov Farm. 2022; 71(1): 13–9.

Андрійчук Б. Вживання дефініцій «пацієнт», «клієнт» та «хворий» в Україні. Сучасні оздоровчо-реабілітаційні технології : матеріали ІІ Регіональної науково-практичної конференції молодих учених. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2021. С. 8–10.

Нижник А. Форми первинної облікової документації стоматології: як вести та скільки зберігати. Медична справа. Експертус. 2025. URL: https://medplatforma.com.ua/article/2355-medichna-dokumentatsya-stomatologchnogo-zakladu-perelk-form#ancex0

Державний експертний центр МОЗ України. Реєстр медико-технологічних документів. 2019. URL: https://www.dec.gov.ua/mtd/home/

Капітан О. Проблеми та напрями удосконалення національного законодавства у сфері охорони здоров’я. Вісник Національного університету Львівська політехніка Серія : Юридичні науки. 2022. № 3(32). С. 128–134.

Стандартизація в галузі охорони здоров’я України / В.Г. Лівінський та ін. Ukr J Mil Med. 2022. № 3(3). С. 5–16.

Кордіяк А.Ю., Братусь-Гриньків Р.Р. Застосування топографічно-функціональної схеми для реєстрації даних обстеження пацієнтів з поодиноко збереженими зубами на нижній щелеп. Via Stomatol. 2024. № 1(1). С. 41–49.

Word Stat User’s Guide: Provalis Research. 297 p. 2021. URL: https://provalisresearch.com/Documents/WordStat9.pdf

Gabay G., Gere A., Zemel G., Moskowitz H. Personalized Communication with Patients at the Emergency Department-An Experimental Design Study. J Pers Med. 2022; 12(10): 1542.

Ko S., Kim K., Kaptchuk T., Napadow V., Kuo B., Gerber J., Ha N., Lee J., Kelley J. Park J. Influence of patient-clinician relationship style on acupuncture outcomes in functional dyspepsia: A multi-site randomized controlled trial in Korea. Patient Educ Couns. 2024; 121: 108–33.

Zhou Q., He H., Li Q., Zhao J., Wang L., Luo Z., Wang X. Chen Y. Patient and public involvement in systematic reviews: frequency, determinants, stages, barriers, and dissemination. J Clin Epidemiol. 2024; 170: 111356.

МОЗ України. МОЗ скасувало морально застаріліформи первинної облікової документації. 2018. URL: https://moz.gov.ua/uk/moz-skasuvalo-moralno-zastarili-formi-pervinnoi-oblikovoi-dokumentacii

Медична справа. Експертус. Звітність стоматологічних закладів. 2025. URL: h t t p s : / / m e d p l a t f o r m a . c o m . u a / a r t i cle/2371-zvtnst-stomatologchnih-zakladv

Kadaei M. 10 Differences Between a Client and a Patient. Ambula. 2024. URL: https://www.ambula.io/10-differences-between-a-client-and-a-patient/

Lloyd C., King R., Bassett H., Sandland S., Savige G. Patient, Client or Consumer? A Survey of Preferred Terms. Australas Psychiatry. 2021; 9(4): 321–4.

Вахненко О.М. Робота групи експертів МОЗ України за стоматологічними напрямами та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги. Oral Gen Heal. 2022. № 3(4). С. 48–51.

Nova Scotia Dental Assotiation. Patient Communications: A Guide for Dentists. 2020. URL: https://www.cda-adc.ca/_files/practice/practice_management/patient_communications/guides/dentalguide-ns.pdf

Мазур І.П., Лехан В.М., Рибачук А.В. Трансформації стоматологічної галузі за період незалежності України та їх вплив на доступність стоматологічної допомоги. Медичні перспективи. 2022. № 27(1). С. 184–192.

Професійна комунікація. Протоколи спілкування «лікар–пацієнт» / О.П. Рогачевський та ін. Олді+. 2024. 150 p.

Green C., Elwyn R., Hill N., Johnston-Ataata K., Kokanović R., Maylea C., McLoughlan G., Roberts R., Thomas S. A critical review of research into mental health consumers’ perspectives on their physical health: Is there an absence of consumers in the design, conduct, analysis and reporting of this research? Front Public Heal. 2023; 10: 982339.

Fuller K., Bekiesz B. Patients are not customers. Here’s why. MDlLnx. 2023. URL: https://www.mdlinx.com/article/patients-are-not-customers-here-s-why/1XgxEIbP3KRMf6mDc7U6ve

Chiariello A. Patients as ‘Consumers’ and ‘Customers’: How Can Health Care Meet Their Growing CX Demands. 2021. URL: https://www.nice.com/blog/patients-as-consumers-and-customers-how-canhealth-care-meet-their-growing-cx-demands

Dike C. Patients, Clients, Consumers, and Customers. Psychiatr News. 2025; 60(4). https://doi.org/10.1176/appi.pn.2025.04.4.27.

Jongsma K.R., Bekker M.N., Haitjema S., Bredenoord A.L., Jongsma K.R., Bekker M.N., Haitjema S., Bredenoord A.L. How digital health affects the patientphysician relationship: An empirical-ethics study into the perspectives and experiences in obstetric care. Pregnancy Hypertens. 2021; 25: 81–6.

Buchter J., Cordina J., Lee M. Driving growth through consumer centricity in healthcare. 2023. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/healthcare systems and services/ourinsights/driving growth through consumer centricity in healthcare/driving-growth-through-consumercentricity-in-healthcare.pdf

Costa D., Mercieca-Bebber R., Tesson S., Seidler Z., Lopez A. Patient, client, consumer, survivor or other alternatives? A scoping review of preferred terms for labelling individuals who access healthcare across settings. BMJ Open. 2019; 7(9(3)).

Fischer M.W., Johnson-Kwochka A.V., Firmin R.L., Sheehan L., Corrigan P., Salyers M.. Patient, Client, Consumer, or Service User? An Empirical Investigation Into the Impact of Labels on Stigmatizing Attitudes. Psychiatr Rehabil J. 2020; 43(3): 197–204.

Trinh S., Skoll D., Saxon L.A. Health Care 2025: How Consumer-Facing Devices Change Health Management and Delivery. J Med Internet Res. 2025; 27: e60766.

Dunne M.P., Nguyen M.P., Tariq A., Hinchcliff R. Why do consumers choose private over public health services? Reflective accounts of health providers in Vietnam. BMC Heal Serv Res. 2023; 23(1): 900.

Published

2025-12-01

How to Cite

Kordiyak, A., Bratus-Hrynkiv, R., & Vovchyk, B. (2025). ARE VISITORS TO HEALTHCARE FACILITIES SICK PERSONS, PATIENTS, CLIENTS OR CONSUMERS OF MEDICAL SERVICES?. Via Stomatologiae, 2(2), 54–64. https://doi.org/10.32782/3041-1394.2025-2.6

Issue

Section

ORGANIZATION OF DENTAL CARE, IMPROVING THE QUALITY OF MEDICAL EDUCATION